Filoxrimatos έγραψε:
Το "βάρος" τότε είναι ουσιαστικός παράγοντας. Αν το βάρος είναι τόσο μικρό, δηλαδή αυτός που πληρώνει τα περισσότερα παίρνει 50 ψήφους έναντι 1 αυτού που δεν πληρώνει τίποτα ουσιαστικά δεν αλλάζει τίποτα. Η αλλαγή θα έχει τόσο αντίκτυπο όσο να πάνε να ψηφίσουν αυτοί που απέχουν συστηματικά.
Δεν μπορούμε να απομακρυνθούμε τόσο πολύ από το ισχύον σύστημα έτσι, με τη μία. Γι’ αυτό προσδιόρισα την αύξηση των ψήφων (διατηρούμενων των 7 εκ. υπαρχόντων) σε 10, 15, ή 20 εκ. Μπορεί να πρέπει να πάνε και παραπάνω, στα 30 εκ. Δεν ξέρω, είναι θέμα συζήτησης.
Προφανώς η αύξηση αυτή δεν θα προέλθει από τους 287 που δήλωσαν πάνω από 500k εισόδημα (και έφερα σαν παράδειγμα). Το έφερα για να καταδείξω ότι η καθιέρωση ενός τέτοιου (μαθηματικά ελεγχόμενου) συστήματος δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη μετάπτωση από την «δημοκρατία» που έχουμε σήμερα (ο θεός να την κάνει) σε απολυταρχία, τυραννία ή πλουτοκρατία. Η κατανομή θα είναι σταδιακή: Και ο πληρώνων 5.000 φόρο θα δικαιούται κάτι παραπάνω· αυτοί μόνο είναι 100.000. Δες λίγο τα νούμερα.
Σήμερα περίπου ισχύει το «1 δήλωση = 1 ψήφος».
«Παίζοντας» με συνδυασμούς αύξησης των ψήφων (το έχω κάνει, είναι πολύ εύκολο σε ένα excel), βγαίνουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα.
Την αποχή δεν μπορείς να την αντιμετωπίσεις. Ένα μεγάλο μέρος της αποχής οφείλεται (εκτός από το «δεν γουστάρω κανέναν, δεν πάω να ψηφίσω κανέναν καραγκιόζη») και στο ότι υπάρχει η πεποίθηση (που είναι σε μεγάλο βαθμό αληθής) ότι «και να πάω, δεν θα αλλάξει κάτι». Προφανώς, έτσι είναι με μια ψήφο στα 6 εκ.
Αλλά με 8 ψήφους στα 20 εκ. (π.χ.) η επίδραση ανεβαίνει από το 0,00000016 στο 0,0000004. Μπορεί να είναι πάλι μικρή, αλλά είναι δυόμιση φορές μεγαλύτερη από την προηγούμενη. Η αύξηση της επίδρασης συνηγορεί υπέρ του περιορισμού της αποχής, όχι υπέρ της αύξησης της.
Αλλά εν πάσει περιπτώσει, δεν θεωρώ πως η αποχή είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολεί, να μας στενοχωρεί, ή να πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με καταναγκασμούς. Δεν θέλει ο άλλος να εκφράσει γνώμη? Ας μην εκφράσει. Κατά ποια λογική θα πρέπει ΝΑ ΤΟΝ ΑΝΑΓΚΑΣΟΥΜΕ να την εκφράσει? Άσε που στο τέλος-τέλος, αν δεν θέλει ή δεν έχει γνώμη, ακόμα κι αν βρίσκεται ένας επιτυχημένος τρόπος καταναγκασμού, (ποινή αν δεν πάει να ψηφίσει), θα πάει να ψηφίσει, και θα βάλει κωλόχαρτο μέσα στο φάκελο. Επομένως, ποια είναι η χρησιμότητα του καταναγκασμού? Δεν έχει νόημα αυτός. Δεν μπορεί στην πράξη να εκμαιευτεί βιαίως η έκφραση γνώμης, αν ο άλλος δεν θέλει να την εκφράσει.
.
.
Filoxrimatos έγραψε:
Δεν είμαι τόσο σίγουρος. Η Μενεγάκη -ή οποιοσδήποτε υποψήφιος αυτής της κατηγορίας- έχει και ισχυρούς φίλους προς τα κάτω μέρη του πίνακα. Άρα μήπως πρέπει να δούμε προς άλλη κατεύθυνση ; Μήπως δεν πρέπει να κοιτάμε προς το εκλογικό σώμα, αλλά προς τους αντιπροσώπους ; Μήπως θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να πριμοδοτείται ο υποψήφιος και όχι ο ψηφοφόρος;
Μήπως το αντιπροσωπευτικό σώμα θα έπρεπε να προκύπτει ανεξαρτήτως κόμματος και εκλογικής περιφέρειας ;
ΒΕΒΑΙΩΣ και συμφωνώ με την τελευταία φράση σου, και αυτό είναι το δεύτερο σημείο «αλλαγών» που θα πρέπει να γίνουν, αλλά αν τις πιάσουμε όλες μαζί θα πελαγώσουμε – γι’ αυτό και δεν έχω πει τίποτα (ακόμα) για κάτι τέτοιο. Αν έχετε κέφι το συζητάμε.
Στο άλλο που λες (πριμοδότηση υποψηφίων), δεν συμφωνώ. Κατά κάποιον τρόπο αυτό γίνεται και σήμερα – και γι’ αυτό είμαστε στα χάλια (από πλευράς ποιότητας εκπροσώπων) που είμαστε. Γιατί πριμοδότηση είναι και η προβολή από τα ΜΜΕ, και η (αφανής) χρηματική ενίσχυση των υποψηφίων από επιχειρηματικά (θεμιτά ή άνομα) συμφέροντα, και η εύνοια «του αρχηγού» (που προβάλλει δίπλα του τον υποτακτικό ντενεκέ – αφήνοντας έξω από τα ψηφοδέλτια τον αξιόλογο), και διάφορες άλλες «τεχνικές» κατεύθυνσης των εκλογέων προς τα εκεί «που πρέπει». Όχι λοιπόν. Οι εκλογείς είναι η βάση, από κει πρέπει να ξεκινήσουμε.
Βάζοντας ένα αντικειμενικό (και μη επιδεχόμενο αμφισβήτηση) κριτήριο – όπως είναι η πληρωμή του φόρου- για να αναγνωριστεί και να επιβραβευτεί η ικανότητα του ψηφοφόρου να κρίνει σωστά, πετσοκόβεις όλες τις προηγούμενες απαράδεκτες μεθόδους πριμοδότησης υποψηφίων, που σίγουρα δεν γίνονται με κριτήριο το κοινό καλό, αλλά το καλό ορισμένων (αυτών που πριμοδοτούν και σήμερα).
.
.
Hamenos, δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστούν μέθοδοι τύπου test IQ και ανιχνευτών ψεύδους. Σκέψου το λίγο καλύτερα. Πέρα από τις τεχνικές δυσκολίες, είναι ουσιαστική απομάκρυνση από τις αρχές της δημοκρατίας ο αποκλεισμός κάποιου από το δικαίωμα του εκλέγεσθαι. Ο τρελλός του χωριού άμα θέλει να κατέβει υποψήφιος, πρέπει να μπορεί να κατέβει. Γιατί όχι? Δεν μπορείς να του στερήσεις αυτό το δικαίωμα. Μπορείς όμως να απομειώσεις το βάρος της ψήφου του τρελλού, θέτοντας ένα αντικειμενικό κριτήριο. Ο τρελλός (συνήθως) δεν έχει πολλά εισοδήματα (γιατί δεν είναι σε θέση να τα δημιουργήσει), επομένως δεν πληρώνει πολλούς φόρους, επομένως συμμετέχει κατά μικρό ποσοστό στα κοινά βάρη, επομένως η γνώμη του να έχει μικρότερο βάρος. Και δίκαιο, και αιτιολογημένο είναι. Από υποψήφιο όμως, δεν μπορείς να τον αποτρέψεις να πάει να γίνει. Με ποιο δικαίωμα? Βάσει ποιας ηθικής? Ποιας λογικής? Και ποιας ΤΕΧΝΙΚΗΣ? Η στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων είναι πολύ σοβαρό βήμα, για να το κάνει (και να το λέει) κανείς έτσι εύκολα.
Αυτά για την ώρα.